Skocz do zawartości
Nebthtet

Antagoniści w grach

Rekomendowane odpowiedzi

Nawinął mi się naprawdę fajnie napisany artykuł o antagonistach w grach wideo - warto przeczytać. Dajcie znać co sądzicie po lekturze ;) 


Jakiś post jest interesujący, pomocny, zabawny, denerwujący? Skorzystaj z systemu reakcji - autor będzie mieć większą motywację, by napisać kolejne lub się poprawić! Masz pytanie do admina? Zajrzyj tutaj.

:miecio: :ad: sig_neb.png :ad: :miecio: 

banner-discord-ga-ad-scpl.png
Power tends to corrupt; absolute power corrupts absolutely. - Lord Acton
Frankly, my dear, I don't give a damn. - Rhett Butler

I am the Law. - Judge Dredd

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Antagonista - pierwsze skojarzenie: Big Bad Guy
Jednak jest ono niekoniecznie właściwe.

 

To, że przeciwnik może być bardzo różny, lepiej lub gorzej zrobiony to jest jedna rzecz.
To, że może być idiotycznie potężny lub żałośnie słaby to druga. Jak przeciwnikowi wszystko się udaje to gracz zaczyna się irytować, ale jak idzie do przodu bez żadnego oporu to się zaczyna nudzić. I nie chodzi mi tu o poziom trudności oraz umiejętności gracza. Pułapki, sztuczki, odsiecz etc.

 

W dobrym przeciwniku chyba najważniejsze jest to by nie był nudny. Zawsze można znaleźć podobieństwa do innych, bo wszelakich przeciwników jest za dużo by czegoś takiego uniknąć; o ile to nie jest kalka innego znanego to wg mnie jest dobrze.

Ważna też jest konsekwencja w działaniach, planach i charakterze przeciwnika.
SHODAN próbuje się pozbyć gracza, bo głównie jest dla niej irytujący (jeśli wierzyć temu artykułowi, bo jakoś nie miałem okazji zagrać w System Shocki). Z tego też względu nie ma szacunku i jest raczej poirytowana w kontaktach z graczem.

A żeby daleko nie szukać Magneto i profesor Xavier to przeciwnicy, ale także i przyjaciele przez co dażą się szacunkiem mimo różnicy idei i metod. (Wiem, że miało być o antagonistach w grach, ale mi ciężko rozdzielić, bo dobrzy antagoniści mają historie i są one tylko bardziej interaktywne niż w np. książce)

 

Zresztą większość historii jest opowiadana z jednej perspektywy. Może i kilku bohaterów, ale jednej strony konfliktu. Czasami są to sytuacje dość czarno białe - my jesteśmy tymi dobrymi i bijemy tych złych, ale są też takie gdy człowiek zaczyna zauważać, że przeciwnik ma też swoje racje. Racje, które nierzadko są równorzędne z naszymi. Wtedy jest sytuacja, że nie ma tych złych, ale dwie strony konfliktu o własne racje. Złymi może być co najwyżej ten co jest zbędnie okrutny.

Jest też sytuacja gdy człowiek się orientuje, że to on jest w zasadzie tym złym. Nieważne czy został omamiony propagandą czy wszystko było wynikiem kilku nieporozumień.

 

Spec Ops: The Line

Spoiler

Gra gdzie ze szlachetnych pobudek, chęci pomocy ludziom uwięzionym w Dubaju, wymordowuje się mnóstwo swoich żołnierzy i ludności cywilnej. Tylko dlatego, że myślało się, że dowodzący siłami zwariował, a był tak okrutny jak musiał by jak najwięcej ludzi przetrwało.

 

Nie kojarzę specjalnie historii gdzie Ci z miejsca mówią, że jesteś zły. Zawsze jest jakiś słuszny powód.

 

 

Zresztą graczy często nie obchodzą pobudki przeciwnika. Skoro to przeciwnik to musi być zły. Skoro on chce coś dostać to nie możemy mu na to pozwolić. Nawet jeżeli to coś co uratuje ich dzieci, które cierpią przez nas, bo kto by wnikał czy to lek czy potężna broń.

Przecież nie zabijalibyśmy niewinnych tylko dlatego, że są inni od nas, no nie?

 

 

Na honorową wzmiankę zasługuje Wheatley z Portala 2. Kompletny dureń, a w zasadzie dureń absolutny stworzony przez największych geniuszy swoich czasów by podejmować jak najgorsze decyzje, otrzymujący niemal absolutną władzę.
Wszyscy wiemy jak to się skończyło.

 

 

 

Miałem chyba napisać co sądzę o artykule, a rozpisałem się o antagonistach...


"Strzeżcie się rozczarowań, bo pozory mylą. Takimi, jakimi
wydają się być, rzeczy są rzadko. A kobiety nigdy"
   

 

amberlight_ad.png

Mój referral: STAR-ZZXF-MJF6

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Amb3r dobrze napisałeś, nic nie stoi na przeszkodzie by temat poszerzyć na ogólnie pojętą kulturę. 

 

Napisałam "antagonista" w tytule właśnie by nie szufladkować na dobrych i złych. Bo zawsze ten, co jest po przeciwnej stronie to "ten zły". Nieważne, czy to sztuka, gra, film, książka czy życie. Tylko właśnie ilu dobrze napisanych / sensownych antagonistów poznaliśmy. Niejednokrotnie w ciągu fabuły stają się oni protagonistami (są też antybohaterzy ale to już osobna para kaloszy).

 

Wracając do SHODAN - ona po prostu tak totalnie nie może pojąć że człowiek w sensie jednostki, jednej sztuki homo sapiens jest w stanie coś zrozumieć, wymyślić, przechytrzyć ją. To jest wręcz rozczulające czasami. I zarazem jest to rzecz, która doprowadza do tego, że gracz jest w stanie ją pokonać.


Jakiś post jest interesujący, pomocny, zabawny, denerwujący? Skorzystaj z systemu reakcji - autor będzie mieć większą motywację, by napisać kolejne lub się poprawić! Masz pytanie do admina? Zajrzyj tutaj.

:miecio: :ad: sig_neb.png :ad: :miecio: 

banner-discord-ga-ad-scpl.png
Power tends to corrupt; absolute power corrupts absolutely. - Lord Acton
Frankly, my dear, I don't give a damn. - Rhett Butler

I am the Law. - Judge Dredd

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odkopię trochę temat.

Od dość dawna nie natrafiłem na naprawdę ciekawego antagonistę. Mam pecha czy są coraz rzadsi? Może ktoś z was trafił na jakiegoś ciekawego w grze, filmie czy też książce.
Z dobrymi antagonistami jest o tyle ciekawie, że zdarza się, iż się zgadzamy z ich perspektywą bardziej niż głównego bohatera bądź bohaterów.


"Strzeżcie się rozczarowań, bo pozory mylą. Takimi, jakimi
wydają się być, rzeczy są rzadko. A kobiety nigdy"
   

 

amberlight_ad.png

Mój referral: STAR-ZZXF-MJF6

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z ostatnich lat... Chyba Irene Engel z nowych Wolfensteinów. Mimo że gra dzieje się w swoim uniwersum i pewne rzeczy ma przerysowane z oczywistych przyczyn, to ta kobieta to zło wcielone...


Jakiś post jest interesujący, pomocny, zabawny, denerwujący? Skorzystaj z systemu reakcji - autor będzie mieć większą motywację, by napisać kolejne lub się poprawić! Masz pytanie do admina? Zajrzyj tutaj.

:miecio: :ad: sig_neb.png :ad: :miecio: 

banner-discord-ga-ad-scpl.png
Power tends to corrupt; absolute power corrupts absolutely. - Lord Acton
Frankly, my dear, I don't give a damn. - Rhett Butler

I am the Law. - Judge Dredd

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Czy masz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Przez Yodokus
      Tom Henderson niedawno wypuścił Tweeta z paroma informacjami dotyczącymi produkcji Skull and Bones. Dużo tego nie ma ale nadzieja nie gaśnie. Link do jego Tweeta na końcu.

      W grze SkullAndBones statki maja 5 poziomów (mały, średni, duży, itd.) oraz dzielą się na 3 różne kategorie: ładowność, walka i eksploracja. Odblokowywanie statków wiąże się ze zdobyciem projektu statku (blueprint), które kupujemy w różnych osadach portowych.

      Niemniej zakup projektu to nie jedyna przeszkoda, będziesz potrzebował odpowiedniej ilości zasobów jak drewno, stal i przędza (fiber) by zbudować statek. Niemniej to, że statek jest duży nie jest równoznaczne, że to lepszy statek, gdyż małe statki są bardziej zwrotne i wpływają do miejsc zbyt wąskich dla dużych statków.
       
      Jako przykład podano sytuacje, gdzie mały statek mógł prześcignąć większą jednostkę trzymając się blisko brzegu i wpływając w koryta rzeczne gdyż większe statki zaryły by się w dnie na tak płytkich wodach.
       

       
      Każdy statek ma określoną maksymalną ilość armat, ale można zakupić i usprawniać wyposażenie dodatkowe. Oprócz armat mamy balistę, miotacz ognia, moździerz i rozmaite dodatki do wyposażenia oraz różne typy amunicji (na przykład dwie kule spięte łańcuchem).
       

       
      Statek można udoskonalić w dowolnym momencie o ile dysponujemy odpowiednia gotówką. Mamy możliwość dozbroić kadłub, zainstalować palenisko, w ładowni zwiększyć ilość skrzyń do składowania większej ilości sprzętu. Jest mnóstwo opcji wystroju statku, jak zmiana żagli, kola sterowego, śpiewanych szant itp.
       
      Gra to otwarty świat, który zdaje się być zlokalizowany na oceanie indyjskim gdzie fikcyjną rolę stolicy piratów pełni Madagaskar. Lokalizacja na mapie to "Wybrzeże Azanii" (Mozambik).
       

       
      Zaczynając grę jesteś w zasadzie nikim, masz zbudować tratwę a potem małą lodź rybacka, potem możesz prowadzić eksplorację otwartego morza. 
      Zaliczasz questy, zwiększasz swoją piracką reputację i gromadzisz zapasy na budowę pierwszego poważnego statku pirackiego.
       

       
      Obecnie postęp w grze jest mierzony ilością pieniędzy jakie zarobiłeś na wykonywaniu zadań, ograbianiu statków, łupieniu wiosek, zdobywaniu fortyfikacji oraz przewozie towarów. Im więcej zarabiasz pieniędzy jako pirat tym potężniejszy się stajesz.
       

       
      Będąc na statku widzimy świat z perspektywy bardzo podobnej do prezentacji z 2018 z małymi zmianami. Będąc na lądzie mamy perspektywę tzw. trzeciej osoby z ograniczeniami poruszania się jedynie po porcie, osadzie bądź kryjówce. Podczas chodzenia jako kapitan, nie mamy możliwości walki, parkouru ani niczego osobliwego, jedynie odwiedzamy NPC'ow.

      Generalnie, gra nie jest bliska ukończeniu, ale mówi się, że jest na dobrej pozycji z mnóstwem porządnej morskiej bijatyki. Centralna cześć mapy to obszerny, otwarty ocean, na którego pokonanie w poprzek potrzeba całkiem sporo wolnego czasu - postaram się zdobyć więcej szczegółów jak duży, w rzeczywistości jest to obszar.

      https://twitter.com/_Tom_Henderson_/status/1438133051498827779?s=20
    • Przez Shivon
      Potyczki 5 na 5, Rebelia vs Imperium, ma mieć "kampanię" dla jednego gracza oraz "brak mikropłatności". Ale to EA, więc o czym gadamy...
       
       
       
    • Przez Yoda
      Proste pytanie - gra ktoś z Was na PC?  
    • Przez Shivon
      Gra karciana będąca blendem sci-fi i fantasy.

      Za friko, wciąż w Early Access na czas pisania posta.
       
      LINK:
      Mythgard on Steam
      STORE.STEAMPOWERED.COM Welcome to Mythgard, a CCG of boundless depth and strategy. Dragons vie with jets for control of the skies, and mortals rise to...  
    • Przez Shivon
      Wielo-osobowa strzelanka sci-fi, podobna do Warframe'a.
      W skrócie — doszło do powstania SI, ludzkość prawie została wybita do nogi, ale SI też (nie ma to jak spamowanie atomówkami).
      Gra bazuje na blockchainie (Enjin Coins).
      Cena - bezpłatne (aktualnie w Early Access).
       
       
      Link:
      https://store.steampowered.com/app/920470/Dissolution/
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności